Loading
W Górę
Przejdź Dalej
Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona

Ze sztuczną inteligencją mamy do czynienia wszędzie. Wystarczy, że stojąc w danym miejscu, obrócimy się wokoło. Spróbuj! Zobacz co Cię otacza. Tak, to jest właśnie ludzka myśl, przełożona na technologię. Wszystko co Ciebie otacza, zostało stworzone przez ludzką inteligencję. Jeśli zostało stworzone – to w jakimś celu. Stworzenie tego to proces badań, prób, nakładu finansowego. Stworzone przez człowieka, aby ułatwiało człowiekowi życie. I tu koło się zamyka.

Cześć, nazywam się Krzysztof Matuk i jestem absolwentem Politechniki w Hong Kongu i Politechniki Białostockiej. Jeśli nie jesteś w sztucznej inteligencji, która Cię otacza, wraz z moim zespołem ekspertów pomogę Ci! Dzięki Akademii OGARNIJ.AI zgłębisz wiedzę oraz zyskasz kompetencje, które pomogą Ci zrozumieć, że bez sztucznej inteligencji, wiele aspektów naszego życia, nie działałoby tak efektywnie, jak ma to miejsce.

Na co dzień prowadzę firmę Imago (www.imago3d.pl) zajmującą się tworzeniem dedykowanych rozwiązań IT dla największych przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych, a w międzyczasie angażuję się w różne projekty związane z widzeniem komputerowym i sztuczną inteligencją i geo-informatyką.

Jestem też pomysłodawcą programu EyeFace (www.eyeface.pl) – interfejsu dla osób niepełnosprawnych, realizującego funkcje wirtualnej myszki i umożliwiający osobom poruszającym tylko głową korzystanie z komputera. Produkt ten otrzymał nagrodę Podlaska Marka Roku 2018 oraz miano najlepszego rozwiązania cyfrowego w rankingu Innowacje 2018.

Poniżej opisałem kilka wybranych projektów, które wraz z moim zespołem realizowałem, lub w których brałem udział. Reprezentują one swoim zakresem to, czym będziemy zajmować się w Akademii OGARNIJ.AI, ale na pewno nie ograniczają go. Postaram się by program był interesujący i dotykał zagadnień dotyczących szeroko rozumianej sztucznej inteligencji.

P.1

Projekt AVAL

Celem projektu jest przeprowadzenie badań przemysłowych oraz rozwojowych, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej wykorzystujący, oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku, dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowy statek powietrzny. W ramach projektu zaprojektowałem system który wykrywał i klasyfikował niebezpieczne obiekty na morzu i przekazywał informacje o nich do systemu autonomicznej nawigacji. Bardzo miłym skutkiem projektu było zaproszenie mnie na 7. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie w charakterze eksperta z zakresu sztucznej inteligencji.

P.2

Pomiar objętości kruszywa metodą fotogrametryczną

Dający mnóstwo frajdy mini projekt polegający na wycieczce w teren, przelocie dronem i nagraniu hałdy. Potem rekonstrukcja modelu 3D ze zdjęć i pomiar objętości już na modelu. Mamy tu przetwarzanie obrazów, wykrywanie punktów kluczowych, przetwarzanie chmur punktów. Będziemy o tym wszystkim rozmawiać.

P.3

Eyeface

Wspomniany już wcześniej interface dla osób niepełnosprawnych (www.eyeface.pl), czyli przetwarzanie obrazów w dobrej sprawie. Program wykrywa twarz  i „przykleja” do niej kursor myszy, ruszając głową użytkownik porusza jednocześnie kursorem myszy. EyeFace reaguje też na mruganie oczami symulując klikanie lewego i prawego klawisza myszy. Podlaska Marka Roku 2018 i cyfrowy produkt roku w rankingu Innowacje 2018.

P.4

Wydruk epitafium Jana Dobrogosta Krasińskiego

Najnowsza produkcja Imago (www.imago3d.pl) we współpracy z firmą Limbus (www.limbus3d.pl). Przygotowaliśmy model w skali 1:4 epitafium Jana Dobrogosta Krasińskiego z Kościoła św. Antoniego i św. Piotra w Węgrowie. Model zostanie udostępniony z możliwością dotykania dla niewidomych zwiedzających. Duże i pracochłonne wyzwanie ale mamy nadzieję, że efekt końcowy zwali z nóg wszystkich zwiedzających. Oryginał znajduje się w Kościele św. Antoniego i św. Piotra w Węgrowie i ma blisko 4 m wysokości. Surowe dane ze skanera laserowego Faro Freestyle 3D (dostarczone przez Limbus). 26 milionów próbek powierzchni, ponad 1.5 GB surowych danych. Część modelu w trakcie modelowania. Wygenerowaliśmy blisko 500 plików przejściowych o łącznym rozmiarze 25,5 GB. Gotowy model po sklejeniu (około 1m wysokości).

P.5

Mobilne laboratorium drogowe

W 2015 roku wraz moim zespołem, skonstruowałem pierwszy w 100 % Polski system do diagnostyki stanu nawierzchni dróg. Pojazd był w stanie fotografować powierzchnię drogi z rozdzielczością mniej więcej 1 mm, jednocześnie pobierając kształt profilu 3D drogi (poprzecznego) co 5 mm (możemy to robić co 1 mm) przy rozdzielczości pionowej układu pomiarowego 3D rzędu 0.132 mm. Wszystko to, jadąc nawet 100 km/h. Blisko pół metrowa dookólna antena dostarcza na pokład Internet, niezależnie od tego jak daleko odjedziemy od cywilizacji, dając dostęp do sieci referencyjnej dla GPS’a pracującego w trybie RTK i lokalizującego nas z dokładnością 8 mm i to 10 razy w ciągu sekundy. Super dokładny dystansomierz naszej produkcji jest w stanie stwierdzić ruch pojazdu nawet jak poruszymy się o 1/5 mm. Sensory kamer są tak czułe, że podczas testów w słoneczny dzień musieliśmy przestawiać czas naświetlania na 1 μs (dla porównania typowy aparat zdjęcia robi zdjęcia 1000 razy dłużej). 8 laserów dostarcza linię laserową o mocy przekraczającej 5 [W] (typowe wskaźniki laserowe to niecały 1 mW).Zinwentaryzowaliśmy ponad 645 km dróg i przetworzyliśmy zebrane dane i co najważniejsze udało nam się zmieścić w założonych tolerancjach powtarzalności pomiarów choć system akwizycji danych powstawał w piorunującym tempie. Dzięki temu projektowi otrzymaliśmy wyróżnienie w plebiscycie Innowacje 2015.